Rodzaje przekładni zębatych oraz jej funkcje
Przekładnia zębata oraz jej funkcja
przekladnia-zebata

Co to jest przekładnia zębata i jakie są jej funkcje?

Przekładnia zębata jest mechanizmem odpowiedzialnym za przeniesienie napędu, a jej uzębienie może zostać wyprodukowane przy pomocy frezów krążkowych, frezów ślimakowych, przeciągaczy oraz dłutaków (noży) Fellowsa. W przekładniach wyróżniamy dwie części część napędzająca, czyli część czynna i część napędzana zwana bierną.

W przekładniach zębatych zarówno część czynna jak i bierna to w zależności od charakterystyki wały nazywane wałami uzębionymi bądź wielowypustowymi, dla których charakterystyczne jest uzębienie nacięte bezpośrednio lub poprzez nasadzenie osobno naciętego koła najczęściej połączeniem wpustowym.

Przekładnie dzielą się na:

  • elektryczne,

  • hydrauliczne,

  • pneumatyczne,

  • mechaniczne,

  • cięgnowe (płaskie, pasowe klinowe, linowe oraz łańcuchowa),

  • cierne,

  • zębate.

Narzędzia do ich produkcji to: frez krążkowy, frez ślimakowy przeciągacz lub przepychacz oraz dłutak Fellowsa.

Narzędzie do ich sprawdzania to: sprawdziany przechodnie (GO) i nieprzechodnie (NOGO)

Przekładnie zębate na tle pozostałych przekładni

Każdy rodzaj przekładni różni się od pozostałych pod kątem możliwej mocy przenoszenia, prędkości obwodowej, kosztu względnego, sprawności oraz odwrotności przełożenia przekładni.

Według Ochęduszki przekładnia mechaniczna zębata na tle innych przekładni posiada:

  • koszt względny w stosunku do przekładni ciernych wynoszący 275%, ale jest on mniejszy od kosztu przekładni linowej osiągającej taką samą moc,

  • zdecydowanie najwyższą sprawność dochodzącą do około 99%,

  • wysokie przełożenie, przełożenie standardowej przekładni dochodzi do około 12 (wyjątek to para ślimak-ślimacznica, w tym przypadku przełożenia mogą być kilkunastokrotnie wyższe, ale obarczone jest to szybszym nagrzewaniem i niższą sprawnością),

  • zwartą i zamkniętą budowę skutkująca wysoką trwałością oraz niezawodnością,

  • niski koszt wykonania,

  • największą zaletę pod postacią stabilności przełożenia, która ze względu na brak poślizgu ma znaczący wpływ na jakość pracy całej przekładni, niwelacje drgań, trwałość całych układów napędowych, a dalej również całych maszyn.

Koła zębate, wałki uzębione i wielowypusty, czyli elementy tworzące przekładnie zębate wyprodukujesz naszymi frezami krążkowymi i ślimakowymi, dłutakami Fellowsa i przeciągaczami oraz zweryfikujesz je sprawdzianami do uzębień. 
 „Dowiedz się więcej”


Źródła:

[1] - Ochęduszko K., Koła zębate, tom 2 wykonanie i montaż, Wyd. VI (reprint), 3 dodruk, WNT, Warszawa, 2015, ISBN 978-83063623-05-0

Blog
Dowiedz się wiecej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.